Henrik Høegh
hvad mener du? - skriv til mig!
Tryghed. . . et godt liv for alle - også for de svageste

Det handler om tryghed

Indledning

Det er afgørende for mig at skabe en større tryghed ved de ydelser, vi modtager fra det offentlige. Samtidig er opgaven også mere arbejdsglæde for de ansatte. Det er ikke det samme som, at det alene handler om at bruge flere penge i det offentlige system, Penge er bestemt ikke uvæsentlige, men ikke nødvendigvis den eneste løsning på en bedre tryghed.

For mig handler det også om organisering af opgaverne, inddragelse af de ansatte i opgaveløsningen og anerkendelse fra alle os andre for den store indsats, som ydes. Behovs- og tilfredshedsanalyser er også meget vigtige redskaber i fremtidens ældrepleje.

Regeringens kvalitetsreform, som offentliggøres sidst i august, er et spændende tiltag, som skal forbedre og styrke den offentlige sektor. Det handler om at sikre velfærd, tryghed og social beskyttelse til dem, som har behov herfor.

Vi skal sikre børn og unges personlige udvikling gennem trygge opvækstvilkår, så deres sundhed og udvikling ikke lider skade på grund af utilstrækkelig omsorg, misbrug og overgreb eller på grund af andre adfærds- eller tilpasningsproblemer.

Vi må aldrig fratage os forældre ansvaret for vores børns opvækst. Det er en forpligtelse, som skal stå lysende klart.










































Ret og pligt til at tage ansvar - for sig selv og for hinanden

Af forskellige årsager er der forældre, som ikke magter opgaven. Her har alle, som i øvrigt har omgang med disse børn, pligt til at registrere og tage ansvar for, at børnene og deres forældre får den rette støtte eller hjælp. Vi andre må bakke op om dette arbejde, og samfundets forpligtelser skal understøttes af den rette økonomi.

Ligeledes skal behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, tilgodeses med henblik på at fremme den enkeltes udvikling og mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.

Lovgrundlaget for denne hjælp må som princip for støtte og assistance bygge på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen skal tage udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger, muligheder og behov for hjælp og skal respektere den enkeltes værdighed og ret til privatliv og ret til at bestemme over sit eget liv.

Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten skal være så lidt indgribende som muligt.

Hjælpen skal tilrettelægges, så den enkelte har størst mulig frihed til at vælge blandt offentlige og private tilbud, som kan tilgodese behovet for hjælp.










































Kommunens rolle og ansvar

Kommunalbestyrelsen har ansvaret for indholdet og omfanget af hjælpen, og for at alle får den hjælp, som de er visiterede til. Kommunen skal sikre enhver lige adgang til hjælp. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre enhver adgang til generelle oplysninger om tilbud.

Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre brugerne indflydelse på tilrettelæggelse af hjælpen.

Jeg vil godt understrege at for mig betyder "Det Kommunale Selvstyre" at kommunerne visiterer og opfylder de individuelle behov hos den enkelte borger. Vi skal ikke på landsplan bestemme, hvor mange minutter hjemmehjælpen skal være hos den enkelte, eller hvilke valgmuligheder, der er for den enkelte.

Vi er nået rigtigt langt med den økonomiske genopretning i Danmark. Nu er det tiden via kvalitetsreformens tilfredshedsanalyser at vurdere behovet for at skabe større tryghed gennem de offentlige ydelser.

For mig har tryghed på dette område absolut lige så høj prioritet som skattelettelser.









































updated: August 16 2022 10:26:16 - web design:SH-Grafik