Henrik Høegh
hvad mener du? - skriv til mig!
Trafikken i Guldborgsund. . . om lokale trafikinvesteringer

Omfartsvejen skal påbegyndes nu

af Henrik Høegh

Folketingets trafikudvalg er på besøg i Nykøbing i dag. Jeg tager det som et tegn på at en omfartsvej nu står højt på deres dagsorden og snart kan påbegyndes. Skulle nogen være i tvivl om behovet kan man jo prøve at passere Banegårdskrydset samtidig med at et "færgetræk" skal igennem byen.

Behovet for hurtigt at gennemføre Etape I er påtrængende. Scandlines indsætter en ny lastbilrute fra november i år med tre afgange i døgnet. Det betyder op til 180 lastbiler mere gennem krydset i døgnet.

I 2008 gennemføres forsøg med modulvogntog (25,25 meter lange vogntog, med en maksimalvægt på 60 ton, swr) til Gedser. Modulvogntog og Banegårdskrydset er bare umuligt, som krydset er udformet lige nu. Derfor vil det, til den tid, være af afgørende betydning, at beslutningen om igangsætning af første fase af en omfartsvejs er vedtaget.

Ligeledes er uheldsstatistikken for krydset dyster læsning. Udrykningskørsel er til tider nærmest umulig på grund de mange kødannelser, og hvem har egentlig overblik over hvor meget farligt gods, der passerer boligområderne, ikke mindst når den nye lastvognsfærge indsættes til november.

Efter min opfattelse er opgaven på længere sigt at skabe to trafikkorridorer til henholdsvis Østeuropa og Vesteuropa. Det vil være muligt hvis vi bærer os fornuftigt ad og løser problemerne i den rigtige rækkefølge. På denne måde kan både Gedser-Rostock og Femernbroen give vores landsdel hidtil usete muligheder for erhvervsudvikling, vækst og indkomstløft til glæde for alle på Sydhavsøerne.

Efter etape I er gennemført, er der god grund til at vurdere de indhøstede erfaringer og lægge en langsigtet plan for fremtidens trafikforbindelse mellem motorvejen og Gedser.

Debatindlæg, Lolland-Falsters Folketidende, 21. august 2007










































Trafikplanlægning

updated: August 16 2022 10:26:14 - web design:SH-Grafik