Nyt køkken eller bedre madservice?
Af Claus Bakke, byrådsmedlem i Guldborgsund kommune
For Venstre i Guldborgsund kommune er det målet at byde på en rigtig god madservice til de borgere, som ikke kan lave
mad mere.
God mad er en forudsætning for et godt liv, og for mit vedkommende hører måltiderne til nogle af dagens højdepunkter.
Jeg synes hensigten må være, at tilbyde sund og nærende kost – som borgeren rent faktisk spiser. Desuden vil vi gerne
give borgeren så stor indflydelse på menuen som muligt, indflydelse på leveringshyppighed – altså valgfrihed.
Borgeren skal på en gang opleve en god service, og have stor indflydelse på eget liv – som hidtil. Dog er det oplagt,
at der i driftmæssig henseende netop på madservice, er et kæmpe potentiale for effektiviseringer. Guldborgsund kommune
har nemlig overtaget 7 køkkener fra de gamle kommuner, og det er der absolut ingen stordriftfordel i.
Vi er tidligere blevet præsenteret for et forslag til opbygning af køkkenet på Saxenhøj, men forudsætningerne og priserne
er 100% forkerte i den gale retning. Heldigvis blev det stoppet inden håndværkerne gik i gang.
Jeg har hele tiden holdt fast i, at kommunens opgave ikke er at drifte et køkken. Politikernes opgave er, at bestemme
et serviceniveau og kontrollere at borgerne oplever, det serviceniveau vi har fastlagt. Det er nemlig politisk snak.
Meget tid og energi ville således være sparet om politikerne fra starten havde anlagt det perspektiv!
Madservice skal i udbud, således at borgerne kan vælge mellem forskellige udbydere af madservice. Husk på, at hver gang vi
udliciterer en af kommunens opgaver, er vi med til at styrke det lokale erhvervsliv. Hermed kan vi som politikerer
koncentrere os om serviceniveau, og ikke beskæftige os med køkkendrift, som vi rettelig ikke har meget forstand på.
Guldborgsunds hjemmepleje skal leve op til byrådets kvalitetsstandard!
Af Claus Bakke, byrådsmedlem i Guldborgsund kommune
Guldborgsund byråd har vedtaget en kvalitetsstandard på rengøringsområdet, så den
visiterede borger modtager rengøring hver 14 dag:
Den kvalitetsstandard er det serviceniveau byrådet politisk har besluttet sig for
at tilbyde borgerne. Jeg, som byrådsmedlem og medlem af social- og sundhedsudvalget, har således en klar
forventning om, at udføreren lever om til sin kontrakt og leverer varen, uanset om virksomheden er offentlig
eller privat.
Socialpolitik og kvalitetsreformen
af Claus Bakke
Desværre er de arbejdsbetingelser kommunen i dag byder sine medarbejdere
indenfor det sociale område under al kritik. Der stilles fra stat og kommune stadig større
krav til effektivitet, kontrol og rapportering; krav, der påvirker de ansattes arbejdsglæde -
og dermed også deres "kunder": de sociale klienter.
Venstre arbejder aktivt for at gennemføre den kritiske analyse af arbejdsgange og arbejdets
administration som der er lagt op til med regeringes kvalitetsreform med det dobblete formål
at fokusere medarbejdernes indsats på de opgaver, de er ansat til at udføre og samtidig
sikre tilfredsheden blandt det sociale systems kunder...