Venstre Guldborgsund
Hvad gør vi?. . . Sundhed og sygdom

Guldborgsund Kommune er blevet KRAM-kommune

af Claus Bakke, byrådsmedlem i Guldborgsund Kommune

Kram kommune.

Kost, rygning, alkohol og motion er 4 fokusområder hvor Guldborgsund kommunes borgere med størst fordel kan ændre adfærd til et mere sundt liv. Især mere motion er det "håndtag" der videnskabeligt har den største effekt i forhold til sundhedsfremme og forebyggelse.

Guldborgsund kommune er ud af 44 ansøgere blandt de 12 kommuner, som er udvalgt til at deltage i KRAM-undersøgelsen.

Alle voksne inviteres til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse om sundhedsvaner, helbred, brug af og ønsker til kommunens sunhedsfremmende faciliteter. Et repræsentativt udsnit af borgere inviteres til at gennemgå en undersøgelse vedrørende blodtryk, puls, talje-, hofte-mål, fedtprocent, højde, vægt, måling af muskelstyrke, balance og kondition.

Desuden tages der et antal blodprøver. Således vil sundhedsafdelingen få et meget sikkert billede af Guldborgsund borgernes sundhedstilstand.

Hensigten med undersøgelsen er, at vi meget mere målrettet kan lave sundhedsfremme og forebyggelse, hvilket vi naturligt forpligter os til, når vi er valgt til at deltage i KRAM-undersøgelsen.

KRAM-undersøgelsen og den øgede fokus på KRAM-faktorerne, passer meget fint ind i den indsats som vi i forevejen allerede har besluttet på misbrugsområdet, hvorunder alkoholmisbrug hører. Alt for mange familier går efter min mening i opløsning henført til alkohol og vold i hjemmet, og det kræver derfor en ekstra indsats, hvor man tværfagligt forholder sig til de enkelte mennesker i familien.

Guldborgsund skal være kendt på bevægelse – både den fysiske der alt andet lige giver et godt liv, og den mentale bevægelse, som styrker den enkeltes handlekompetence, der er så vigtig en kompetence i den moderne foranderlige verden.






















































Fortsættelse af opsøgende psykoseteam efter 1. januar 2007

af Claus Bakke, medlem af Sammenlægningsudvalget i Guldborgsund

Skulle Guldborgsund kommune forsætte Storstrøms amt's opsøgende psykoseteam efter 1. januar 2007 med en stor merudgift til følge? Alternativt skal kommunen selv tilrettelægge arbejdet blandt de psykisk syge i kommunen - ud fra den holdning, at det kan vi gøre bedre og billigere.

Indstillingen fra social- og sundhedsudvalget var at kommunens team for socialpsykiatri og forsorgshjem skulle tilrettelægge et tilbud til de sindslidende, der kan konkurrere med amtets tilbud. Sagen blev trukket fra sammenlægningsudvalgsmødet den 9/11 p.gr.a nye oplysninger - uvist hvilke!

Akut psykoseteam(ACT; Assertive community treatment på engelsk) er et amerikansk koncept til støtte af de psykisk syge i lokalsamfundet. Akut psykoseteamet henvender sig til svært psykisk syge med mange indlæggelser og et misbrug ved siden af deres psykiske lidelse.

Hensigten er at få pt'en til at bevare tilknytningen til behandlingssystemet, skabe bedre brugertilfredshed(behandlingsalliance), bevare patienten i egen bolig og bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Paradigmet blev gjort til Storstrøms amt's i forbindelse med helhedsplan 2000 for psykiatrien, hvor man flyttede patienterne fra senge ud til hjemmene.

I rapporten fra Storstrøms amt "Opsøgende psykoseteam" fra april 2005 har man analyseret og vurderet på indsatsen for opsøgende psykoseteam.

Ud fra den rapport må jeg konstatere, at de ekstra millioner der er givet til opsøgende psykoseteam ikke har haft den ønskede virkning, og derfor ved jeg, at kommunen kan levere et bedre produkt til de svært psykisk syge.

I øvrigt har ACT i Danmark og Europa ikke vist den effekt, der er blevet set i USA, og det bekræfter rapporten.

I rapporten anføres det at:

  • Akut psykoseteam laver det samme som langtidsteam og bo og netværkstøtten.
  • At de dårligste er udeladt af analysen, og derfor gør analysen mangelfuld.
  • At man har manglet patienter til at fylde holdet op.
  • At ATA-tiden kun er 26%.
  • At i forhold til kontrolgruppen(gruppe der ikke "fik" akut psykoseteam) kan man ikke påvise en statistisk significant forskel på effekten af enten akut psykoseteam eller Langtidsteam/bo og netværkstøtten.
  • At man ikke har registreret de psykisk syges henvendelser på somatisk sygehus henført til enten deres misbrug eller psykiske sygdom, og derfor ikke har valid statistik.

Det brugerne konkret efterspørger er følgende kvaliteter i den præhospitale indsats:

  • En personlig relation til en kontaktperson man kan lide.
  • Fleksibilitet i støtten. Aften/nat + helligdage. støtte ved indlæggelser. Støtte til sociale og sundhedsmæssige problemer.
  • Kontinuitet giver tryghed. Det vil sige vi skal tilstræbe lav personaleomsætning.
  • Minus hospitalsindlæggelser - og dog - for indlæggelser kan give den tryghed man savner hjemme.
  • En hot line telefon man kan ringe til hele døgnet, når man har det svært.

Udfordringen er altså at tilrettelægge en støtteordning som kan leve op til brugernes krav, og ikke tager udgangspunkt i en importeret ordning uden relation til den danske virkelighed.

Udfordringen er at tilrettelægge et system som har en reel substituerende effekt - altså at kommunen tilrettelægger et system, så vi ikke får brug for hospitalspsykiatrien fordi borgerne har deres sygdom under kontrol.

Udfordringen er også at tilrettelægge en indsats i psykiatrien som beviseligt har følgende resultater:

  • Tidlig opsporing ad de psykisk syge via pårørende, arbejde, egen læge m.v og dermed slå hul på tabu'et omkring psykisk sygdom.
  • Skabe en erkendelse af sygdom hos den enkelte og skabe en behandlingsalliance inden der er gået 50 indlæggelsesdage på et år.
  • Gøre det brugerne synes virker og skaber tryghed i deres tilværelse, således at de bevare en stabil kontakt til systemet. Hjælper patienterne med at være loyale overfor behandlingen. Hjælper brugerne med at blive i egen bolig under ordentlige forhold, og skaber tilfredshed og tryghed med systemet. Hjælper med at bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Ud fra ovenstående argumenter støtter jeg en indstilling om at opsige samarbejdet med storstrøms amt og lave et bedre og billigere tilbud i Guldborgsund kommune, der oprigtigt støtter op om disse svært syge menneskeskæbner.


Hentet fra den nu nedlagte netavis Lokalnyheder.nu den 10. november 2006



















































updated: October 10 2017 11:32:42 - web design:SH-Grafik