Venstre Guldborgsund
Hvad gør vi?. . . Uddannelse og undervisning

Skolepolitik i Guldborgsund kommune

af Jens Erik Boesen

En af de store og vigtige udfordringer på skoleområdet er udformningen af en skolepolitik for Guldborgsund kommune. Vi har i børne- og skoleudvalget givet startskuddet til en proces, hvor vi på en aktiv måde involverer alle vores skolebestyrelser.

Denne proces startede med et oplæg til skolebestyrelserne på dialogmøderne i slutningen af marts måned. Oplægget var ikke formet som et forslag til en skolepolitik; men derimod som en opridsning af nogle af de forhold, som kan have indflydelse på en kommende skolepolitik.

Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at skolebestyrelserne i første omgang kommer med deres egne forslag, som ikke på forhånd er præget af os politikere. Så jeg ser frem til, at vi får en mangfoldighed af forslag, hvor vi så i udvalget efterfølgende skal komme med et forslag til en fælles skolepolitik.

En vigtig del af skolepolitikken er også at få formuleret en vision for Guldborgsund Kommunes skolevæsen. En vision som både kan sætte nogle visionære pejlemærker for vores folkeskole, og som vi også efterfølgende kan leve op til med hensyn til ressourcer og fysiske rammer.

Jeg er meget opmærksom på, at vi også på disse områder er troværdige som politikere. Da folkeskolen er en kommunal forpligtigelse, skal en skolepolitik også være med til at sikre en overordnet kommunal profil på skoleområdet. Som bosætningskommune, der gerne skulle tiltrække nye børnefamilier, er det også vigtigt, at vi har en profil på skoleområdet, som signalerer både faglighed og udvikling af sociale kompetencer. Samtidig er det vigtigt, at vores 19 folkeskoler får mulighed for at udvikle sig forskelligt under hensyntagen til den fælles skolepolitik. Derved er vi med til at fastholde et stærkt engagement hos både forældre og personalet ved den enkelte skole.

Jeg håber, at vi med den proces, som vi nu har startet, kan få vedtaget en visionær og ambitiøs skolepolitik i byrådet omkring årsskiftet. En skolepolitik, som alle med interesse for folkeskolen i Guldborgsund Kommune, føler et ejerskab til.




















































Muligheder i skolen

af Flemming Jantzen

Der er sagt meget om regeringens planer med tests i folkeskolen. Der er dog ikke sagt ret meget positivt. Ofte har vi hørt lærerne og deres organisation udtale sig meget bekymret om effekten og tidsforbruget.

Der er selvfølgelig altid grund til at forholde sig kritisk til nye forslag, men man bør være kritisk og positiv, og ikke kritisk og negativ, for så bliver debatten helt afsporet og ikke længere konstruktiv. Når man ydermere har flere sikre tegn på, at mange unge mangler et løft i færdigheder og motivation, så er der grund til at stå sammen om nye ideer, og i det mindste prøve at være positiv overfor dem.

I den seneste tid har man så afprøvet testen på elever, og medierne var på pletten for at høre de unges reaktioner. De var faktisk meget positive over testen, men også over selve ideen med at få testet sin viden. Mange unge er ligesom mange forældre meget optaget af, at skabe sig gode muligheder for uddannelse og en god fremtid, som de selv kan forme. De kan se, at det er en forudsætning for en præcis og god undervisning, at de selv og læreren kender deres niveau.

Det er ikke overraskende, men det er flot at høre de unge være så ansvarlige for deres tilværelse. Skolen har brug for at være i udvikling hele tiden, og alle seriøse forslag bør modtages og bearbejdes i en positiv ånd. Så kommer vi fremad, i stedet for at stå i stampe.

Når byrådet i efteråret skal til at debattere budget, så håber jeg at indholdet i folkeskolen vil komme til at fylde mere end strukturen, skoledistrikter og antal skoler.




















































Visionen for Guldborgsund Kommune

af Jens Erik Boesen, formand Børne- og skoleudvalget

Visionen for Guldborgsund Kommune er "nær og dynamisk". Det er på mange måder en flot og fremadrettet vision som også forpligter det politiske niveau. Det skal vi selvfølgelig søge at leve op til på den bedst mulige måde.

Det er utrolig vigtigt at borgere og institutioner ikke oplever at der som følge af kommunalreformen er blevet større afstand til politikerne. Det kan godt være at den enkelte borger møder færre politikere i den lokale brugs; men det betyder jo ikke at borgeren ikke har mulighed for at komme i kontakt med os politikere. Da alle nu er udstyret med hjemme-pc giver det nogle nye muligheder for at få en dialog med os politikere.

Et andet vigtigt element i forhold til visionen er decentralisering. Vi kan og skal ikke som politikere i Guldborgsund Kommune vide alt om lokale forhold. Det er derfor utrolig vigtigt at så mange beslutninger som muligt bliver lagt ud til de enkelte institutioner, driftsområder mm.

Det er bl.a. blevet vedtaget i Guldborgsund byråd at institutioner, skoler mm. får en udstrakt grad af økonomisk selvforvaltning. Det bliver så op til dem selv at foretage den nødvendige prioritering ud fra de overordnede rammer. Det betyder samtidig at de lokale brugerbestyrelser, skolebestyrelser mm. får en større indflydelse og ansvar.

Jeg håber at det kan være med til at øge interessen for at deltage i disse bestyrelser, for på den måde at være med til at sikre den nære og lokale indflydelse. For at sikre kontakten mellem disse bestyrelser og os politikere i børne- og skoleudvalget har vi sammen med disse bestyrelser besluttet at afholde nogle dialogmøder. Der vil for skolebestyrelserne blive afholdt et stort fællesmøde om efteråret, og om foråret vil vi afholde et møde i hvert af de 3 områder som Guldborgsund kommune er inddelt i på børn- og skoleområdet.

På den måde sikrer vi også, at skolebestyrelsesmedlemmerne får et kendskab til hinanden og de øvrige skoler i kommunen. For dagplejen og børnehave/ vuggestuer vil der i foråret blive afholdt dialogmøder i de samme 3 områder med deltagelse af forældrebestyrelserne. Om efteråret vil der på dette område blive afholdt et fællesmøde med deltagelse af formænd og ledere. På klubområdet afholdes der et fælles dialogmøde.

Jeg tror på at vi med disse dialogmøder kan være med til at sikre en god og konstruktiv dialog mellem os politikere og vores institutioner, således at vi bevarer den nærhed til borgerne som har kendetegnet de gamle kommuner. Selvom vi politikere i højere grad end tidligere skal træffe mere overordnede beslutninger, er det utrolig vigtigt at vi også ved hvordan det foregår ude på vores institutioner.

Derfor er jeg utrolig glad for at vi har fået skabt disse dialog fora, idet de kan være med til at skabe og udbygge den tillid som er nødvendig mellem institutioner og politikere.




















































Sagen om CEUS

af Svend Erik Hovmand, formand for Venstres Folketingsgruppe

Sagen om CEUS - den store uddannelsesinstitution ved Kringelborg lige syd for Nykøbing - handler i virkeligheden om fremtiden for vores landsdel.

Sagen er nemlig, at hvis ikke vi har mulighed for at uddanne vore unge lokalt, vil mange rejse til andre dele af landet for at få deres uddannelse. Og alle undersøgelser viser, at det kun er et fåtal, der vender tilbage, når de bliver færdige. Konsekvensen er, at det bliver svært at få de kvalificerede unge der er brug for - både i den offentlige sektor og i erhvervslivet.

Og hvad det betyder, kan enhver forestille sig: Færre virksomheder, lavere indtjening og mindre skattegrundlag for kommunen. Kort sagt: Lavere vækst, mindre velfærd og ringere service. Jeg er selv gammel elev fra tømreruddannelsen i Bispegade. Dengang var det en forudsætning for at blive teknikumingeniør, som var mit mål, at man havde et svendebrev.

I dag er den uddannelse sammen med mange andre samlet på Kringelborgs jorde. Over 2000 unge får deres uddannelse her af mere end 300 lærere.

Jeg har i tidens løb bidraget til at få flere spændende uddannelser til landsdelen. På edb-området, på levnedsmiddelområdet og senest den nye turistuddannelse på bachelor-niveau. Og da Næsgård kom i vanskeligheder, blev den også lagt sammen med CEUS for dermed at sikre landbrugsuddannelsens fremtid.

Jeg husker også medens jeg var boligminister, at vi tog initiativet til et nyt kollegiebyggeri. Mange var i tvivl om behovet. Men jeg var sikker på, der var brug for det. Og det har da også været "overbooket" siden det stod færdig. Samlingen af teknisk skole, handelsskolen og handelshøjskolen og nu også landbrugsuddannelsen har vist sig at være en god ide, og alt i alt må man sige, at det er glædeligt, at det er lykkedes at skabe en af landets bedste uddannelsesinstitutioner i en landsdel, der i allerhøjeste grad har brug for det.

Suppleret med de andre uddannelsesinstitutioner først og fremmest i Nakskov og Maribo er det med til at sikre et ordentligt fundament for landsdelens unge.

På denne baggrund kom direktørkonflikten og demonstrationerne før jul som et chok for mange af os, der har været med til at arbejde for institutionens opbygning. Vi så for os at de gode lærer forlod institutionen en for en. Vi så hvordan de unge begyndte at se sig om efter andre uddannelsesmuligheder, og vi fik henvendelser fra bekymrede mestre, der risikerede at skulle udbetale erstatning, hvis ikke de havde sørget for, at deres lærling fik den tilstrækkelige uddannelse.

Jeg havde i de hektiske dage tæt kontakt med alle parter - herunder også undervisningsminister Bertel Haarder, som jeg bad om at holde et ekstra øje med udviklingen - og hjælpe til, hvis det blev nødvendigt.

Når det nu skulle være, var jeg glad for, at Henrik Høegh tog over. Og jeg er også glad for at der er etableret den tætte kontakt med eksperterne i undervisningsministeriet. Det er nemlig helt afgørende, at vi får bragt CEUS på ret køl igen. Det drejer sig om hele landsdelens fremtid.



















































updated: October 10 2017 11:32:42 - web design:SH-Grafik