Kvalitetsreformens betydning for kommunens økonomi
af Edvard Traberg
Det er vist klart for de fleste, der har et dybere kendskab til arbejdsgange
i den kommunale administration, at betragtelige ressurcer anvendes til formål, der ikke
er til gavn for kommunens beboere. I mange tilfælde måske endda direkte til skade
for en rationel drift af kommunen.
Forældet og unødigt kompliceret lovgivning samt administrative arbejdsgange, der ikke er
optimeret til at yde maksimalt udbytte for den investerede kapital betyder ikke sjældent,
at kommunen spilder sin - og borgerens tid - og penge.
Venstre deltager aktivt i en kritisk gennemgang af hele den kommunale administration - i
overensstemmelse med regerings kvalitetsreform - og arbejder aktivt for at fjerne overflødige
procedurer og rydde op i administrative (u)vaner, som ikke direkte er til gavn for kommunens
borgere.
Det er for eksempel nævnt, at hjemmehjælpere anvender hele 40 procent af deres arbejdstid
på administrative opgaver mens deres kunder - de ældre - kun modtager hjælp i 60 procent af
arnejdstiden. Dette er absurt i en tid med et stigende antal ældre, der behøver hjælp, og
faldende tilgang til hjemmehjælperfaget...