Fra CheckJobnets supportafdeling



Hvis programmet ikke virker...

Mange af de breve jeg har modtaget fra brugere - eller rettere - fra personer, der forsøger at blive brugere, handler om årsagerne til, at programmet ikke virker. Nedenfor har jeg samlet mine svar på de mest almindelige af disse spørgsmål ledsaget af forslag til fejlfinding.

Det er optimistisk at skrive et program for en så heterogen brugergruppe, som danske arbejdeløse personer. Der er umådelig forskel på brugernes forudsætninger. Nogle er meget vidende og beskriver deres problemer præcist og detaljeret, mens andre blot skriver: "Programmet virker ikke, hvad er der mon i vejen?".

Og der er næsten lige så stor forskel på brugernes pc'er. Lige fra gamle Windows 98 computere til moderne computere , der kører den seneste udgave af Windows Vista.

Derfor skal mine råd og forslag nedenfor tages med et gran salt. Og husk at det er helt dit eget ansvar, hvis du i forsøget på at få CheckJobnet til at virke, ødelægger din pc, så den ikke fungerer bagefter.

Så hvis du er i tvivl - så lad være... 

 

  1. Hvad er det første jeg bør gøre, når jeg har installeret programmet?
  2. Hvorfor kan CheckJobnet ikke logge på Jobnet?
  3. Hvordan kan jeg se om programmet virker?
  4. Hvorfor sender CheckJobnet ingen ansøgninger?
  5. Hvorfor er logfilerne tomme?
  6. Hvorfor modtager jeg ingen email kvittering fra Jobnet for mit knap-klik?
  7. Hvorfor modtager jeg ikke kopier af mine ansøgninger?
  8. Kan CheckJobnet køre på Mac og Linux computere?
  9. Kan CheckJobnet overhovedet køre på andet end Windows XP Pro?
  10. Min pc anvender Windows Vista. Kan CheckJobnet installeres og fungere på den?
  11. Jeg har prøvet alle dine forslag, men programmet virker stadigvæk ikke. Hvad gør jeg?
  12. Programmet efterlader en masse Jobnet vinduer på skrivebordet, når besøget er færdigt.
  13. Jeg har et 56K modem. Men programmet virker alligevel ikke?
  14. Selvom jeg har oprettet mig som bruger, bliver jeg slettet af brugerlisten. Hvorfor?
  15. Jeg vil gerne ændre tidspunktet for besøgene på Jobnet. Kan man det?
  16. Programmets brugerinterface bliver ved med at dukke op, så jeg ustandselig må lukke det. Hvordan undgår man det?
  17. Error 1931 under installation of CheckJobnet. Hvad gør man?
  18. Skriv til mig...




  19.  ?     Hvad er det første jeg bør gøre, når jeg har installeret programmet?

    Jeg har downloaded installationsfilen og har installeret programmet. Hvad gør jeg så?


     !    Det første du skal sikre dig, er om du kan logge ind på Jobnet med dit brugernavn og din adgangskode.

    Dernæst skal du undersøge, om der findes en bekræft-knap på "Min side". Klik på bekræft-knappen - hvis den findes - og undersøg dernæst, om du får en kvittering for klikket i din postkasse.

    Kan du ikke logge ind på Jobnet, hvis der ikke findes en bekræftknap på "Min side" eller hvis du ingen kvittering modtager, skal du kontakte dit Jobcenter og få hjælp dér.


     !    Næste punkt er at undersøge, om du kan afsende en ansøgning med dit cv vedhæftet fra Jobnet.  Du finder en passende stilling, du kunne tænke dig at søge. Husk at metoden kun fungerer for stillinger, der kan søges via email. Du klikker "Send ansøgning" og beder Jobnet hente oplysningerne til ansøgningen fra dit cv.

    Inden ansøgningen afsendes, bliver du spurgt om du vil have en kopi af ansøgningen sendt til din email adresse. Du indtaster din email adresse og accepterer. Kik til slut i din postkasse for at se kopien af den ansøgning du netop har afsendt.

    Det er en god ide, at læse hele ansøgningen igennem så du er sikker på, at det er det du vil have modtageren til at læse. Måske skal der rettes lidt i dit cv'et hist og her.

    Når du har gennemført de to operationer, er du klar til at anvende CheckJobnet.





     ?     Hvorfor kan CheckJobnet ikke logge på Jobnet?

    Jeg har oprettet mig som bruger i CheckJobnet, men programmet bliver ved med at meddele mig, at logon operationen mislykkedes. Mit navn bliver også ustandselig slettet fra brugerlisten, så jeg bliver nødt til at taste oplysningerne igen. Hvad er der mon galt?


     !    Når logon proceduren fejler, er det sandsynligvis fordi, du har indtastet forkert brugernavn og/eller adgangskode, da du oprettede dig som bruger i CheckJobnet. Husk at begge oplysningerne skelner mellem store og små bogstaver.


     !    Der findes en sikkerhedsfunktion i CheckJobnet, der sletter brugeren, efter to mislykkedes logonforsøg.  Jobnet lukker din konto, hvis du forsøger at logge på med forkerte oplysninger mere end 4 gange. Sker det, får du en masse besvær med at kontakte dit Jobcenter for at få din konto lukket op igen inden det bliver forsent at bekræft-klikke.


     !    Prøv om du kan logge på manuelt med dine data. Lykkes det, kunne fejlindtastning i programmet være årsagen.





     ?     Hvordan kan jeg se om programmet virker?

    Selvom der i logfilerne står, at klik og / eller jobsøgning er gennemført, kan jeg så regne med, at det passer?


     !    Den eneste sikre metode til at undersøge om programmet virker efter hensigten er, at kikke i din postkasse. Er der ingen kvittering for bekræftelsen af din aktive jobsøgning, virker funktionen ikke.

    Har du ikke modtaget kopier af ansøgningerne i din postkasse, har CheckJobnet ikke søgt nogen stillinger for dig.


     !    Du skal altså selv - i egen interesse - regelmæssigt undersøge, om de forventede mails fra Jobnet ankommer, som de skal - og i god tid tage passende forholdsregler, hvis det ikke er tilfældet. Det vil sige bekræfte og jobsøge manuelt.





     ?     Hvorfor sender CheckJobnet ingen ansøgninger?

    Jeg er opretet som bruger med alle personlige oplysninger udfyldt. Jeg har også sat intervaller for jobsøgning til 1 ansøgning hver dag. Alligevel virker jobsøgningsfunktionen ikke. Hvorfor?


     !    Det første du skal undersøge, er om CheckJobnet har hentet en liste med hotjob id-numre. Klik på Program -> Hent Ny HotJob Liste på Jobnet... hvor du kan se hvor mange job, der er på den samlede og de fire regionale lister. Du kan samme sted se hvor gammel listen er.

    Er antallet af job 0, betyder det, at programmet ikke har importeret id-numre for hotjobs. Og er der ingen hotjobs på listen, virker jobsøgningsfunktionen naturligvis ikke. Løsningen er at hente en ny liste på Jobnet.


     !    Det ikke er nødvendigt, at udføre logon proceduren for at hente hotjob id-numre, så fejlen er ikke relateret til dine personlige oplysninger. Den mest sandsynlige årsag er, at dine sikkerhedsindstillinger for Microsoft Internet Expeorer forhindrer at listen hentes. Du kan finde detaljerede oplysninger om sikkerhedsindstillinger for Windows Vista her... - og for Windows XP her...

    Du bør også undersøge om din firewall er korrekt indstillet. Jeg kan ikke give specifikke anvisninger på, hvordan du klarer den sag. Spørg for eksempel et yngre medlem af familien med lidt it-forstand.





     ?     Hvorfor er logfilerne tomme?

    Selvom alt ser ud til at fungere korrekt, er begge logfiler tomme. Hvorfor står der ikke noget i logfilerne?


     !    Hvis der ikke registreres noget i dine logfiler, er det fordi, der er et eller andet galt med afviklingen af programmets funktioner.

    Det kan enten skyldes opsætningen af din pc eller, at der er fejl i programmet eller at funktionerne på Jobnet er ændret, så CheckJobnet ikke længere kan udføre bekræft-klikket og/eller den automatiske jobsøgning.


     !    Formentlig arbejder it-folkene, der er ansvarlige for vedligeholdelsen af Jobnet på, at forhindre CheckJobnet i at udføre sine opgaver. Jeg forsøger selvfølgelig efter bedste evne, at opdage eventuelle ændringer i Jobnet for at kunne vedligeholde programmet. Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at alle ændringer, der indføres i Jobnet-koden, kan imødegås ved modsvarende ændringer af CheckJobnet-koden.





     ?     Hvorfor modtager jeg ingen email kvittering fra Jobnet for mit knap-klik?

    Jeg har endnu ikke modtaget nogen kvitteringer fra Jobnet for mit knap-klik. Jeg har dog heller ikke modtaget nogen truselsbreve fra mit Jobcenter, selvom de skulle have været sendt for længe siden, hvis mine knap-klik ikke var korrekt registreret af Jobcenteret. Hvad mon det skyldes?


     !    Dette skyldes med stor sikkerhed, at den email adresse du har angivet under personlige oplysninger på dit cv er forkert. Hvis Jobnet ikke kender din korrekte email adresse, kan der naturligvis ikke sendes en kvittering til dig - selvom det klik er registreret.





     ?     Hvorfor modtager jeg ikke kopier af mine ansøgninger?

    Jeg har installeret programmet og det virker fint, så vidt jeg kan se. Men jeg modtager ingen kopier af mine ansøgninger. Hvorfor?


     !    Hvis du ikke har angivet en email adresse, da du oprettede dig som bruger - eller hvis den email adresse du angav, er forkert, vil du ikke modtage kopier af dine ansøgninger.

     !    Du kan i øvrigt på Jobnet (Jobbanken) se, om dine ansøgninger er registreret under menupunktet mine gemte ansøgninger.





     ?     Kan CheckJobnet køre på Mac og Linux computere?

    Jeg har en Mac/Linux computer. Kan CheckJobnet installeres på den?


     !    Nej, det er desværre ikke muligt. Jeg ved, at flere personer arbejder på at skrive tilsvarende programmer for Mac computere, men er ikke klar over, hvor langt de er nået på nuværende tidspunkt.





     ?     Kan CheckJobnet overhovedet køre på andet end Windows XP Pro?

    Min nye pc anvender Windows Vista Home Premium. Kan CheckJobnet fungere på dette operativsystem?


     !    Jeg har selv måttet anskaffe mig en ny pc med Vista (meget mod min vilie ganske vist, men hvad gør man ikke for sine ledige medmennesker?).

    Det ser ud til, at programmet fungerer fint på Vista, når man vel at mærke retter en smule på sikkerhedsindstillingerne på Microsoft Internet Explorer og kopierer en henvisning til CheckJobnet til Start mappen. Disse ændringer er nærmere beskrevet på her...


     !    Du finder forskellige tips og tricks vedrørende opsætning af programmet på pc'er, der anvender Windows XP Pro her...





     ?     Min pc anvender Windows Vista. Kan CheckJobnet installeres og fungere på den?

    Min nye pc anvender Windows Vista Home Premium. Kan CheckJobnet fungere på dette operativsystem?


     !    Jeg har selv måttet anskaffe mig en ny pc med Vista - meget mod min vilie ganske vist, men hvad gør man ikke for sine ledige medmennesker?

    Det ser ud til, at programmet fungerer fint på Vista, når man vel at mærke retter en smule på sikkerhedsindstillingerne på Microsoft Internet Explorer og kopierer en henvisning til CheckJobnet til Start mappen. Disse ændringer er nærmere beskrevet på her...





     ?     Jeg har prøvet alle dine anvisninger, men programmet virker stadigvæk ikke. Hvad gør jeg?

    Jeg har nu prøvet alle dine råd og fulgt dine anvisninger til punkt og prikke. Men CheckJobnet virker stadigvæk ikke. Hvad gør jeg?


     !    Der findes desværre ikke svar på alle spørgsmål og løsninger til alle problemer. Jeg har vist kun ét råd her, nemlig at du finder en kompetent it-person, der kan hjælpe dig.


     !    Selvom det ikke er min natur at give op, er der grænser for, hvad man opnå ved fejlfinding via email eller telefon. Computere er i dag så komplicerede med allehånde sikkerhedsforanstaltninger og -opsætninger, at det ikke er muligt, uden selv at sidde ved tasterne, at gennemskue hvorfor et bestemt program ikke fungerer, som det skal.





     ?     Programmet efterlader en masse Jobnet vinduer, når besøget er færdigt.

    Programmet virker fint. Det bekræfter og jobsøger som det skal. Der er blot den ulempe, at jeg ind imellem finder min computerskærm fuld af åbne vinduer fra Jobnet. Hvad skyldes det? Hvad gør man for at slippe for disse vinduer?


     !    Problemet har sin rod i en af CheckJobnets sikkerhedsfunktioner. Hvis et besøg på Jobnet af en eller anden grund mislykkes/afbrydes, registreres det af programmet, som forsøger at gennemføre besøget lidt senere. Hvis der går lang tid inden besøget lykkes - og hvis årsagen til at besøget mislykkedes, forhindrede CheckJobnet i at rydde op efter besøget - vil resultatet blive åbne Jobnet vinduer.


     !    Du kan reducere dette problem ved at sætte besøgstidspunktet til et tidspunkt, hvor du ikke selv anvender din pc - og husker at lukke alle vinduer og programmer inden det tidspunkt, hvor CheckJobnet skal udføre sine besøg på Jobnet.


     !    Det er også muligt, at aktivere en indstilling for musens opførsel, så problemet med de åbne vinduer mindskes.

    På pc'ens skrivebordet klik: Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Mus. Vælg fanen Markørindstillinger og sæt et flueben i checkboksen: "Placering af markør" (Flyt automatisk markøren til knappen...).


     !    Endelig er der i version 7.1.94 (uploaded 13. april 2008) tilføjet en mindre ændring i koden, så problemet forhåbentlig er helt løst.





     ?     Jeg har et 56K modem. Men programmet virker alligevel ikke?

    Jeg har kun et gammeldags 56K moden. Kan jeg anvende CheckJobnet?


     !    Det er meget usandsynligt, at det vil virke. Men prøv, det er den eneste metode til at finde svaret på dit spørgsmål.





     ?     Selvom jeg har oprettet mig som bruger, bliver jeg slettet af brugerlisten. Hvorfor?

    Jeg bliver ustandselig fjernet fra listen over brugere. Hvorfor?


     !    Se beskrivelsen under punkt 1.





     ?     Jeg vil gerne ændre tidspunktet for besøgene på Jobnet. Kan man det?

    CheckJobnet gennemfører sine besøg på Jobnet netop som jeg selv anvender min pc. Der er meget irriterende. Kan man udover intervallet også indstille klokkeslættet for besøgene?


     !    Ja, det kan man nemt. Klik Program -> Sæt Nyt Tidspunkt for Næste Besøg og indstil klokkeslettet for næste besøg.





     ?     Programmets brugerinterface bliver ved med at dukke op, så jeg ustandselig må lukke det. Hvordan undgår man det?

    Selvom jeg mener, at programmet fungerer upåklageligt, bliver Claus Hjorts hoved ved med at dukke op på de mest ubelejlige tidspunkter. Kan man blive fri for at hans hoved bliver ved med at poppe op?


     !    Der er indbygget en sikkerhedsfunktion i CheckJobnet, der holder øje med om alle besøg er afviklet korrekt. Hvis et eller flere besøg på jobnet, ikke er gennemført, vil programmet blive ved med at forsøge på at rette fejlen. Det betyder, at programmet hvert 30. minut prøver igen. Hvis fejlen ikke i mellemtiden er rettet, vil forsøgene fortsætte i det uendelige.

    Dette er selvfølgelig irriterende for brugeren; men knapt så irriterende som at miste sine dagpenge, fordi en fejl forhindrer, at CheckJobnet gennemfører knap-klikket og jobsøgningen.


     !    Løsningen er ganske simpel: Find og ret fejlen så CheckJobnet kan gennemføre sine besøg. Eller afinstaller programmet og gør det selv, manuelt.

    Se også: punkt 1, punkt 2, punkt 4 og punkt 11. Du kan finde detaljerede oplysninger om opsætning af din pc på: Windovs Vista eller Windows XP Pro siderne.





     ?     Windows Installationsfejl:  Error 1931.

    Under installationen af CheckJobnet opstår Error 1931: "Windows installer kan ikke opgradere systemfilen winhttp.dll...". Hvad gør jeg?


     !    Du mangler sandsynligvis at opgradere din pc til servicepakke 3 hvis du anvender XP. Du kan læse mere om denne opgradering her.









     !    Du kan sende din email med spørgsmål og kommentarer til: swr@seqtools.dk